工学部・工学系研究科・情報理工学系研究科では、 大学の推薦を必要とする民間奨学金に外国人留学生を推薦するため、民間奨学金登録制をとっています。大学の推薦が必要な奨学金に応募を希望する留学生は、 必ず決められた期間内に登録してください(例年、2月と8月の2回です)。過去に登録したことのある学生も、すべての書類をそろえて、再度登録する必要があります。登録期間以外には一切受け付けられませんので、ご注意ください。
登 録 資 格 | |
留学生(外国政府派遣留学生を除く)で、東京大学工学部・工学系研究科、情報理工学系研究科の正規課程学生または研究生として、2025年10月に在籍予定の者(在学生及び新規入学者)、もしくは2026年4月に入学が決定している者。 |
|
手 順 1 |
|
Web |
登録期間 2025年8月14日(木)~2025年8月20日(水) |
手 順 2 |
|
書類 |
提出期間 2025年8月14日(木)~2025年8月25日(月) ①PDF と ②原本 の両方を提出 ①PDFの提出 → 次のURLにアップロードして下さい。※ 上記の提出書類を (1) から (7)の順番で1つのPDFファイルにつなげ、データ名に氏名を ②原本の提出 → 紙媒体書類の原本は、次の住所に郵送して下さい。(上記締切日8/25必着) 郵送先 113-8656 東京都文京区本郷7-3-1 東京大学工学部8号館1階161室 |
1.この登録制は、大学の推薦を必要とする民間奨学金及び、東京大学外国人留学生支援基金による奨学金を対象とする。
2. 奨学金にはそれぞれ応募条件があるうえ、募集人数が限られているため、登録者全員が推薦されるとは限らない。また、推薦された場合でも、財団の選考があり、採用されるとは限らない。
3.大学の推薦が必要な奨学金は、あらかじめ本部国際支援課が募集対象となる研究科・学部を選定し、そこで本研究科が対象となった場合に、民間奨学金登録をした学生の中から書類選考のうえ、奨学金に推薦していくため、留学生は応募する奨学金を選ぶことはできない。
4.申請書類に記載した事項に変更があった場合及び、個人で応募した奨学金(直接応募奨学金)に採用された場合は、留学生支援チームに届け出ること。
5.申請書類に虚偽の記載や記入漏れ等が認められた場合には、推薦を取りやめることがあるので十分に注意すること。
★民間奨学金登録から個々の奨学金への推薦までの流れ
1.登録期間中に提出された書類に基づき、研究科で採点を行い、申請者の推薦順位を決定する。
2.原則として推薦順位が上位の人から順に、応募資格を満たす奨学金があった場合に推薦を行う。
3.推薦できる奨学金があった場合に、留学生支援チームスタッフから学生本人に、奨学金の情報をメールで連絡する。
4.スタッフからのメールを受け取った学生は、応募条件を確認し、応募の意思の有無について留学生支援チームに返事をする。
5.推薦を希望する学生は、再度スタッフからメールを受け取り次第、申請書類を作成し、紙媒体で留学生支援チームに提出するとともに、スタッフによる面談を受ける。
6.大学推薦により、特定の奨学金に正式に推薦された後は、辞退できないので注意すること。
7.財団での選考で合格した場合、奨学金を受給できる。
★よくある質問
[登録について]
Q1. 書類は手書きとパソコンのどちらで記入しますか?
A1. パソコンで記入してください。
Q2. 書類は英語で書いてもいいですか?
A2. 「(2) 様式1民間奨学金申請調書」は基本的に日本語で記入してください。日本語で記入するのが難しい場合は、英語でも構いません。「(3) 様式2研究計画及び研究業績」は英語で構いません。
Q3. 前に一度登録したことがありますが、もう一度登録が必要ですか?
A3. はい、前学期に登録したことがあっても、もう一度登録が必要です。書類の内容に変更がなくても、再度登録してください。
Q4. 成績証明書はコピーでも良いですか?
A4. 基本的に原本を提出してください。原本を持っていない場合はコピーでも可としますが、実際に奨学金へ推薦された時は原本が必要となりますので、必ず数枚は取り寄せておいてください。
Q5. 登録期間中に日本にいません。登録はできますか?
A5. 代理での登録が可能です。友人・研究室のスタッフ等に依頼してください。また、Web登録は、登録期間中、海外からも可能です。
[個々の奨学金への推薦について]
Q6. 奨学金の結果はいつ分かりますか?
A6. 登録した学期中に大学へ通知のあった奨学金の中で、推薦できる奨学金があった場合にのみ連絡します。合否結果の通知時期は、応募する奨学金によって異なります。
Q7. 応募したい奨学金があるのですが、どうしたら応募できますか?
A7. 民間奨学金登録をした学生の中から書類選考のうえ奨学金に推薦していきますので、大学の推薦が必要な奨学金に関しては、学生は応募する奨学金を選ぶことはできません。
Q8. 入学試験を受験しましたが、入試の結果が出ていません。応募できますか?
A8. 入学試験の結果が出ていない学生でも、奨学金の申請はできます。該当者は、「留学生民間奨学金登録制・提出書類チェックリスト」の「提出書類項目」⑥にチェックマークを入れて記入してください。
Q9. 「様式1民間奨学金申請調書」2ページ目の「経済状況」について、月額収入合計と月額支出合計は、同額にする必要はありますか?
A9. 必ずしも同額である必要はありませんが、著しく大差があるのは不可です。バランスよく記入してください。
Q10. 毎学期何人くらいが採用されていますか。
A10.工学系研究科では、全登録者のうち、毎回約8~10%の採用率です。
★問い合わせ先
東京大学工学系・情報理工学系等国際推進課留学生支援チーム
電話:03-5841-6441 E-mail:ryugakusei.t@gs.mail.u-tokyo.ac.jp
「Scholarships which require a recommendation from the university」
At the Faculty of Engineering and the Graduate School of Engineering, Graduate School of Information Science and Technology, a private scholarship registration system is used to suggest scholarships requiring university recommendations to international students. International students who would like to apply for a scholarship requiring university recommendation must register for the system during the registration period. There are two registration periods per year for this system: one in February and one in August. Please note that students who have registered for the system in the past must complete registration again with their current documentation. Registration will not be accepted outside the registration period under any circumstances.
Eligibility |
|
Applicants must be international students (not including foreign government-sponsored international students) expecting to be enrolled as regular (undergraduate, graduate) or research students at the University of Tokyo’s Faculty of Engineering or Graduate School of Engineering, Graduate School of Information Science and Technology as of October2025 (for currently enrolled students and new students), or students entering the University in April 2026. |
|
Step 1 |
|
Web |
Registration Period: August 14, 2025 (Thu.) – August 20, 2025 (Wed.) |
Step 2 |
|
Document |
Submission Period: August 14, 2025 (Thu.) – August 25, 2025 (Mon.)
Both ① the PDF and ② the original paper documents must be submitted.
https://univtokyo-my.sharepoint.com/:f:/g/personal/4796441606_utac_u-okyo_ac_jp/Eisw6lLG2SpDj5CySGY2170BPQmWmFnSHRueEG10t7uFIg ②Original paper document submission → Please send the original paper documents to our office by the deadline. (They must be received by 25 Aug.) Address for Submission: |
★Notice
1. This registration system is intended for private scholarships that require a recommendation from the University, the University of Tokyo Foundation for International Student Support (Tokyo Daigaku Shien Kikin).
2. Since each scholarship has its own requirements and the number of scholarship recipients is limited, not all students will necessarily be recommended for a scholarship. Additionally, even students who are recommended for scholarships may not pass the selection process in some foundations.
3. For scholarships requiring university recommendations, the International Support Group makes advance designations of relevant undergraduate or graduate departments for each applicant. Should an applicant be designated to the Faculty of Engineering and the Graduate School of Engineering, there will be a document screening from among the registered students, following which the relevant undergraduate and graduate departments will proceed with scholarship recommendations. Please note that this means students cannot choose specific scholarships to apply for.
4. If there are any changes regarding the information on your application forms or if you have been selected for any other scholarships you applied for independently, please inform the OIS.
5. If an application is found to be incomplete or to include false information, scholarship recommendations may be canceled. Please fill in the forms carefully.
★Procedures from Registration to Recommendation
1. The Graduate School assigns scores in accordance with the documents submitted during the registration period, and determines applicants’ recommendation rankings.
2. Beginning with the top-ranked applicant, if there is a scholarship for which an applicant fulfills the requirements, they will be recommended.
3. If there is a scholarship for which a student can be recommended, OIS will contact the student with information about the scholarship via e-mail.
4. Students who receive an email from the OIS will review the application requirements and respond to OIS regarding their willingness to apply.
5. Upon receiving an email from the OIS staff again, the student who wishes to be recommended should complete the application and submit it to OIS in paper form at and be interviewed by the OIS staff.
6. Please note that once you have been officially recommended for a particular scholarship through a university recommendation, you cannot withdraw
7. If you are selected and accepted at the Foundation, you will receive a scholarship.
★FAQ
[Registration]
Q1: Should I prepare the required documents by hand or on a PC?
A1. All documents should be prepared on a PC.
Q2: Can I submit the required documents in English?
A2. “(2) Form 1: Application Form” should be completed in Japanese. If you have difficulty writing Japanese, this form may be completed in English. “(4) Form 2: Research plan and Research papers“ may also be completed in English.
Q3: I registered last semester. Do I need to register again?
A3. Yes, even if you registered last semester, you must register again. Even if there have been no changes in your documentation, please register again.
Q4: Can I submit a copy of my transcript?
A4. Original transcripts are necessary. If you do not have an original transcript, a copy will be accepted, but please note that if you are recommended for a scholarship, you will need an original transcript. Please ensure you arrange for several original transcripts.
Q5: I will not be in Japan during the registration period. Can I still register?
A5. Registration by proxy is possible. You can ask a friend or laboratory staff member to register on your behalf. You can also register online from abroad during the registration period.
[Recommendations for Individual Scholarships]
Q6: When will I know the results of the scholarship applications?
A6. The university will receive scholarship notifications throughout the semester. You will be contacted only if a scholarship is available for which you can be recommended. Timeframes for pass/fail announcements differ for each scholarship.
Q7: I want to apply for a specific scholarship. How can I apply?
A7. We select the students to be recommended for each scholarship based upon the screening of the registered documents. For scholarships that require a recommendation from the university, students cannot choose which scholarship to apply for.
Q8: I’ve taken the entrance examination, but I have not received the results yet. Can I apply?
A8. Students who have taken the entrance examination but who have not yet received the results may make a scholarship application. Please see ⑥ in the "Documents to submit" of the document, "Submission Checklist for Private Scholarship Registration System".
Q9: Regarding monthly income total and expenses total in the “(2) Form 1: Application Form”, should I fill in the same amount?
A9. You need not fill in the same amount. But please do not make the two numbers very different; make sure your budget is well-balanced.
Q10: How many people are accepted each time?
A10: Each time, the acceptance rate is 8-10% of all registrants within Graduate School of Engineering.
★Contact
Office of International Students (OIS)
TEL: +81-3-5841-6441
E-mail: ryugakusei.t@gs.mail.u-tokyo.ac.jp