Scholarship Information for Self-Supported Students
工学系&情報理工学系私費留学生のための奨学金情報
Updated on January 26th, 2024

English Version

There are two types of private scholarships; scholarships which require a recommendation from the university and scholarships which students can apply for directly.

 工学部・工学系研究科・情報理工学系研究科では、大学の推薦を必要とする民間奨学金に私費外国人留学生を推薦するため、民間奨学金登録制度を行っています(例年、2月と8月の2回です)。大学の推薦が必要な奨学金に応募したい留学生は、必ず期間内に登録を行ってください。過去に登録したことのある学生も、すべての書類をそろえて、再度登録を行う必要があります。登録期間以外には一切受け付けられませんので、ご注意ください。
※大学の推薦が必要な奨学金に関しては、あらかじめ本部国際支援課が募集対象となる研究科・学部を選定します。そこで本研究科が対象となりましたら、民間奨学金登録をした学生の中から書類選考をして、奨学金に推薦していきますので、学生は応募する奨学金を選ぶことはできません。


Web
登録
期間

 

2024年 2月14日(水)~2024年2月20日(火) 

https://forms.gle/tgrUBtBeaDBhMXGn7



※Web登録を終えた方は、申請書類も必ず提出すること

(PDFと原本)。

書類
提出
期間

 

2024年 2月14日(水)~2024年2月27日(火)

(1) 私費留学生民間奨学金登録制・提出書類チェックリスト
(2) 様式1 民間奨学金申請調書 記入例サンプル
(3) 成績証明書(学部から現在まで)
(4) 様式2 研究計画及び研究業績(2~4ページ程度にまとめること。)
(5) 様式3 質問票  記入例サンプル
(6) 在留カードのコピー(表裏)※既に来日している者のみ
(7) 日本語能力評価・試験等の証明書のコピー(JLPTなど、持っている者は提出する。)

※①PDFと②原本、両方とも提出して下さい。
①PDF書類の提出→URLに書類をアップロード下さい。


https://webfs.adm.u-tokyo.ac.jp/public/QgIyQvwI6V_n1U5t0wMiv4wQuNhzBBndwtvPxdZ2Si2h


(1)から(7)の書類を順番どおりに一つのPDF形式にして、まとめて下さい。PDFファイルに氏名を
記入してからアップロード下さい。(最大約5MBまで)

②原本の提出→原本の書類は、下記住所宛に郵送して下さい(上記締切日必着)
提出先:113-8656 東京都文京区本郷7-3-1 東京大学工学部8号館1階161室 
工学系&情理系 国際推進課留学生支援チーム(民間奨学金登録制) 御中
※書類はすべてA4片面で印刷すること。ホッチキスで止めないこと。
※書類は「(1) 私費留学生民間奨学金登録制・提出書類チェックリスト」の順番のとおりに並べて、提出すること。
※(2)様式1 民間奨学金調書や(5)様式3 質問票を記入する際はサンプルを参照すること。
※2024年4月時点の所属、住所、連絡先などを記入すること。

※2024年10月入学予定者については、様式1民間奨学金調書は、入学時点(2024年10月の情報を記入し、現時点で不明な項目は空欄で構わない)。

登録
資格

私費留学生(外国政府派遣留学生を除く)で、東京大学工学部・工学系研究科・情報理工学系研究科の正規課程学生または研究生として、2024年4月に在籍予定の者(在学生及び新規入学者)、もしくは2024年10月に入学が決定している者。
※SPRING-GX/東京大学大学院工学系研究科留学生特別プログラム支援経費/東京大学フェローシップ/WINGS奨励金(卓越RAの報酬)を2024年4月から受給する人は、申請資格はありません。

 

注意事項

1.この登録制は、大学からの推薦を必要とする民間奨学金、東京大学外国人留学生支援基金を対象とする。
2. 奨学金にはそれぞれ応募条件があり、募集人数が限られているため、登録者全員が推薦されるとは限らない。また、推薦された場合でも、財団の選考があり、採択されるとは限らない。
3.申請調書に記載した事項に変更があった場合、及び個人で応募した奨学金に採用された場合は、留学生支援チームに届け出ること。
4.申請調書に虚偽の記載や記入漏れ等が認められた場合には、推薦を取りやめることがあるので十分に注意すること。

民間奨学金登録から奨学金への推薦までの流れ

1.登録期間中に提出された書類に基づき、研究科で採点を行い、申請者の推薦順位を決定する。
2.原則として推薦順位が上位の人から順に、応募資格を満たす奨学金があった場合に推薦を行う。
3.推薦できる奨学金があった場合に、留学生支援チームスタッフから学生本人に、奨学金の情報をメールで連絡する。
4.スタッフからのメールを受け取った学生は、応募書類及び応募資格を確認し、推薦を希望する場合は、
メールに従って選考書類を作成し、奨学金に応募する。
5.大学推薦により、特定の奨学金に正式に推薦され、応募した後は、辞退できませんので留意すること。
6.財団での選考に通った場合、奨学金を受給できる。

よくある質問

Q1. 書類は手書きとパソコンどちらで記入しますか?
A1.   パソコンで記入してください。
Q2. 書類は英語で書いてもいいですか?
A2.  様式1の申請書は基本的に日本語で提出してください。日本語で書くのが難しい場合は、英語で提出して構いません。様式2の研究計画及び研究業績は英語で構いません。

Q3. 前に一度登録したことがありますが、もう一度登録が必要ですか?
A3. はい、前学期に登録したことがあっても、もう一度登録が必要です。
書類の内容に変更がなくても、もう一度登録してください。
Q4.  成績証明書はコピーでも良いですか? 
A4.  基本的に原本を提出してください。原本を持っていない場合はコピーでも可としますが、実際に奨学金へ推薦された時は原本が必要となりますので、必ず数枚は取りよせておいてください。
Q5.    登録期間中に日本にいません。登録はできますか?
A5.   代理での登録が可能です。友人・研究室スタッフ等に頼んで下さい。また登録期間中、海外からWEBで登録することもできます
Q6.    奨学金の結果はいつ分かりますか?
A6.    登録した学期中に大学へ通知のあった奨学金の中で、推薦できる奨学金があった場合にのみ連絡します。合否結果の通知時期は、応募する奨学金によって異なります。
Q7.    応募したい奨学金があるのですが、どうしたら応募できますか?
A7.  民間奨学金登録をした学生の中から書類選考をして奨学金に推薦していきますので、大学の推薦が必要な奨学金に関しては、学生は応募する奨学金を選ぶことはできません。
Q8. 入学試験を受験しましたが、入試の結果が出ていません。応募できますか?
A8. 入学試験の結果が出ていない学生でも、奨学金の申請はできます。該当者は、「私費留学生民間奨学金登録制・提出書類チェックリスト」の「提出書類項目」⑥にチェックマークを入れてください。
Q9. 申請調書2ページの経済状況についてですが、月額収入合計と月額支出合計は、同額にする必要はありますか?
A9.  必ずしも同額である必要はありませんが、著しく大差があるのは不可です。バランスよく記入してください。

Q10.    毎回どのくらいの人が、採用されていますか?
A10.   全登録者のうち毎回8%~10%の採用者です。

● 参考
奨学金応募に関する諸注意: 
https://www.u-tokyo.ac.jp/en/prospective-students/privateorg.html
東京大学ホームページ【留学生向け奨学金情報】:
http://www.u-tokyo.ac.jp/res03/i04_02_j.html

「Scholarships which require a recommendation from the university」

At the Faculty of Engineering and the Graduate School of Engineering, Graduate School of Information Science and Technology, a private scholarship registration system is used to suggest scholarships requiring university recommendations to self-supporting international students. There are two registration periods per year for this system: one in February and one in August. International students who would like to apply for a scholarship requiring university recommendation must register for the system during the registration period. Please note that students who have registered for the system in the past must complete registration again with their current documentation. Registration will not be accepted outside the registration period under any circumstances.

**For scholarships requiring university recommendations, the International Support Group makes advance designations of relevant undergraduate or graduate departments for each applicant. Should an applicant be designated to the Faculty of Engineering and the Graduate School of Engineering, there will be a document screening from among the registered students, following which the relevant undergraduate and graduate departments will proceed with scholarship recommendations. Please note that this means students cannot choose specific scholarships to apply for.

Web
Registration
Period

February 14, 2024 (Wed.) – February 20, 2024 (Tue)

 

https://forms.gle/tgrUBtBeaDBhMXGn7


※After completing online registration, please submit your application by postal mail and electronically within the document submission period

Document Submission
Period

February 14, 2024 (Wed.) – February 27, 2024 (Tue)

1.Document Submission Checklist for Private Scholarship Registration System

2.Form 1: Application Form   Sample

3.Transcript(s) (all transcripts from undergraduate studies to present)

4.Form 2: Research Plan and Research Accomplishments (2-4 pages)

5.Form 3: Questionnaire  Sample

6.Copy of Residence Card (both sides) **Only for students currently living in Japan

7.Copy of Japanese Ability Education / Test Certificate etc. (※If you have a JLPT certificate, etc., please submit it.)

*Original document submission is required for ①PDF and ②.
PDF submissionPlease upload your submissions to the following URL.


https://webfs.adm.u-tokyo.ac.jp/public/QgIyQvwI6V_n1U5t0wMiv4wQuNhzBBndwtvPxdZ2Si2h


When you convert documents (1)-(7) into PDF files, please combine them in order into a single file.
After you put your name on the PDF file, please upload it to the URL written in the Web Registration Period. (About 5MB max)
Original document submissionPlease send the original documents to our office by the deadline (must be postmarked by the deadline written above).
Sending Address: 7-3-1 Hongo, Bunkyo-ku, Tokyo 113-8656 JAPAN
Office of International Students, School of Engineering and School of IST,
University of Tokyo (Engineering BLDG. No. 8 1F, Room 161)
Ohbu (Ms.)
*The documents should be single-sided, size A4, and unstapled.
*Documents should be submitted by putting them in the order mentioned in the “(1) Document Submission Checklist for Private Scholarship Registration System.”
*Please refer to the examples when you fill in form 1 (the application form) and form 3 (the questionnaire). (You can download these examples via the above URL.)
*Please note your affiliation, address, and contact details that will be valid as of April 2024.

*Individuals planning to enter the University in October 2024: Fill in form 1 (the application form) with information applicable at the time of enrollment (October 2024). Some items can be left blank if they are yet to be determined.

Application Requirements

Applicants must be self-supporting international students (not including foreign government-sponsored international students) expecting to be enrolled as regular
 (undergraduate, graduate) or research students at the University of Tokyo’s Faculty of Engineering, Graduate School of Engineering, or Graduate School of Information Science and Technology, as of April 2024 (for currently enrolled students and new students), or students entering the University in October 2024.

※If you receive “SPRING-GX/SEUT GRANT for International Students/The University of Tokyo Fellowship/incentive payment of WINGS program (Reward of WINGS program RA)” from April 2024, you are not eligible.

Notice      

1.This registration system is intended for private scholarships that require a recommendation from the University, the University of Tokyo Foundation for International Student Support (Tokyo Daigaku Shien Kikin).

2.Since each scholarship has its own requirements and the number of scholarship recipients is limited, not all students will necessarily be recommended for a scholarship. Additionally, even students who are recommended for scholarships may not pass the selection process in some foundations.

3.  If there are any changes regarding the information on your application forms or if you have been selected for any other scholarships you applied for independently, please inform the OIS.
4.  If an application is found to be incomplete or to include false information, scholarship recommendations may be canceled. Please fill in the forms carefully.

Procedures from Registration to Recommendation

1.The Graduate School assigns scores in accordance with the documents submitted during the registration period, and determines applicants’ recommendation rankings.

2.Beginning with the top-ranked applicant, if there is a scholarship for which an applicant fulfills the requirements, they will be recommended.

3.If there is a scholarship for which a student can be recommended, OIS staff will contact the student with information about the scholarship via e-mail.
4.. Students contacted by OIS staff should check application information and application requirements; if you want to apply for the scholarship, please create the documents according to the e-mail instructions and submit them.
5.After you are recommended as the candidate for a scholarship through the university, if you apply for the scholarship, you should not decline it

6   Applicants who pass scholarship foundation selections are eligible to receive scholarships.

 

 

Q&A

Q1:  Should I prepare the required documents by hand or on a PC?
A1.  All documents should be prepared on a PC.
Q2:  Can I submit the required documents in English?
A2.  Application form 1 should be completed in Japanese. If you have difficulty writing Japanese, this form may be completed in English. Form 2 (Research Plan and Research Accomplishments) may also be completed in English.
Q3:  I registered last semester. Do I need to register again?
A3.   Yes, even if you registered last semester, you must register again. Even if there have been no changes in your documentation, please register again.
Q4:  Can I submit a copy of my transcript?
A4.   Original transcripts are necessary. If you do not have an original transcript, a copy will be accepted, but please note that if you are recommended for a scholarship, you will need an original transcript. Please ensure you arrange for several original transcripts.
Q5:  I will not be in Japan during the registration period. Can I still register?
A5.  Registration by proxy is possible. You can ask a friend or laboratory staff member to register on your behalf. You can also register online from abroad during the registration period. .
Q6:  When will I know the results of the scholarship applications?
A6.  The university will receive scholarship notifications throughout the semester. You will be contacted only if a scholarship is available for which you can be recommended. Timeframes for pass/fail announcements differ with each scholarship.
Q7:  I want to apply for a specific scholarship. How can I apply?
A7.   We select the students to be recommended for each scholarship based upon the screening of the registered documents. For scholarships that require a recommendation from the university, students cannot choose which scholarship to apply for.

Q8:  I’ve taken the entrance examination, but I have not received the results yet. Can I apply?
A8.  Students who have taken the entrance examination but who have not yet received the results may make a scholarship application. Please see ⑥ in the "Documents to submit" of the document, "Submission Checklist for Private Scholarship Registration System”.

Q9:  Regarding monthly income total and expenses total in application form, should I fill in the same amount ?
A9.  You need not fill in the same amount. But please do not make much difference, please make it be well-balanced.

Q10: How many people are accepted each time?
A10.  The acceptance rate is 8-10% of all registrants each time in School of Engineering and in School of Information Science and Technology.

    References
Tips for applying for scholarships:
https://www.u-tokyo.ac.jp/en/prospective-students/privateorg.html
The University of Tokyo Home Page (Information on scholarships for international students):
http://www.u-tokyo.ac.jp/res03/i04_02_j.html



Scholarships which students can apply for directly
直接応募できる奨学金「直接応募」

■Please check the 【直接応募】(direct application) section on the student portal site and apply directly to the scholarship foundation yourself.
(Reference: The latest information on scholarships: Scholarships filled via "DA"(Direct Application) on the list.)
ポータルサイトに掲載される【直接応募】奨学金の情報をチェックし、自分で直接申し込みをしてください。
(参考:最新の奨学金に関する情報:リスト中に“DA”(Direct Application)と表示のあるもの)

Notes Regarding Application for Scholarships(Japanese only) / 奨学金応募に関する諸注意

 

Contact / 問い合わせ先

Office of International Students (OIS)
TEL: +81-3-5841-6043 FAX: +81-3-5841-6053
E-mail: ryugakusei.t_at_gs.mail.u-tokyo.ac.jp (Please replace _at_with @.)
東京大学工学系・情報理工学系等国際推進課留学生支援チーム
電話:03-5841-6441 FAX: 03-5841-6053
E-mail: ryugakusei.t_at_gs.mail.u-tokyo.ac.jp (_at_を@に変えてください。)

*